czwartek, 15 października 2015

DIY - kolorowa meblościanka

A oto jeden z moich projektów na zlecenie: przeróbka tradycyjnej meblościanki w stylu inspirowanym twórczością Pieta Mondriana. Oprócz funkcji użytkowej, mebel ten stał się dominującym elementem dekoracyjnym wnętrza - przestrzeni warsztatowo-coworkingowej Sieciówka.

Photo by corazlepszezycie



Photo by Sieciówka


W projekcie wykorzystałam zbędną meblościankę, przeznaczoną do wyrzucenia po remoncie mieszkania. Oryginalnie wszystkie elementy były w jednolitym szarobiałym kolorze, z czarnymi uchwytami oraz okleinami krawędzi. Te czarne akcenty stały się punktem wyjścia dla całej koncepcji przeróbki mebla. 


 Photo by corazlepszezycie


 W realizacji projektu wykorzystałam:
  • różnokolorowe farby akrylowe wszechstronnego zastosowania w saszetkach po 30 ml (do pomalowania frontów drzwiczek i szuflad) oraz farbę akrylową w ilości ok. 0,5 litra (do pomalowania boków meblościanki)
  • maskującą taśmę malarską o szerokości dopasowanej do wymiarów okleiny (w tym przypadku 22 mm)
  • mały wałek malarski z gąbki, szer 5 cm
  • paletkę do mieszania farb (można wykorzystać w tym celu styropianową tackę po produktach spożywczych)
  • pędzelek do ewentualnych poprawek
  • śrubokręt do przykręcania uchwytów i zawiasów                                                                                                                                                                                                                                        
Photo by corazlepszezycie

Wykonanie:

  1. odkręciłam uchwyty meblowe z szuflad i drzwiczek 
  2. sprawdziłam stan zawiasów, dokręcając i regulując je w miarę potrzeby
  3. dokładnie umyłam i wyczyściłam wszystkie elementy meblościanki
  4. precyzyjnie okleiłam czarne brzegi ochronną taśmą malarską
  5. pomalowałam zewnętrzne części meblościanki wybranym kolorem (antracyt). Konieczne okazało się dwukrotne malowanie, z przerwą na wyschnięcie poprzedniej warstwy farby
  6. pomalowałam poszczególne elementy meblościanki na wybrane kolory zgodnie z projektem. Każdy element wymagał przynajmniej dwukrotnego malowania, z minimum półgodzinną przerwą na wyschnięcie farby. Aby nie tracić czasu, zmieniałam kolory, każdorazowo dokładnie płucząc wałek i paletkę bieżącą wodą
  7. po pomalowaniu i wyschnięciu wszystkich elementów delikatnie usunęłam taśmy maskujące. W kilku miejscach potrzebne były drobne poprawki - w tym celu posłużyłam się małym pędzelkiem
  8. umieściłam na miejscu szuflady, przykręciłam uchwyty do szuflad i drzwiczek
  9. wszystkie elementy meblościanki zostały złożone i ustawione na odpowiednich miejscach.

Ważne!

  • w przypadku malowania niewielkich powierzchni, kupowanie standardowych opakowań farby jest nieekonomiczne. Doskonale sprawdzają się w tym przypadku saszetki farb o pojemności 30 ml, dostępne w supermarketach budowlanych
  • malowanie wałkiem mebli z płyty wymaga staranności i dbałości o równomierne rozprowadzanie farby, aby uzyskać gładką powierzchnię bez zacieków. Konieczne jest dobre oświetlenie, najlepiej dzienne
  • kolejny etap malowania należy rozpoczynać dopiero wówczas, gdy poprzednia warstwa dokładnie wyschła
  • farbę należy aplikować najpierw na paletkę i dokładnie wymieszać, ponieważ pigmenty w opakowaniu czasem ulegają rozwarstwieniu.

Koncepcja tego projektu została oparta na różnorodności i zestawieniu kontrastów: barwy ciepłe przeplatają się z chłodnymi, odcienie intensywne i pastelowe współgrają ze sobą, tworząc zaskakującą, a jednak harmonijną całość. Czarna okleina na krawędziach, czarne uchwyty oraz antracytowe boki porządkują formę i nadają jej styl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz