czwartek, 5 lutego 2015

DIY home - ozdobna szkatułka decoupage


Ozdobne szkatułki przydają się na wiele rzeczy. Można w nich przechowywać biżuterię, wizytówki, drobne kosmetyki. Własnoręcznie przerobiona szkatułka to fajny pomysł na prezent - oryginalny i niepowtarzalny, a jednocześnie praktyczny i pełen dobrej energii dzięki włożonej weń pasji. 

Poniżej przedstawiam projekt mojego autorstwa, wykonany na bazie metalowego pudełka po czekoladkach Wedla. 


Photo by corazlepszezycie


Pudełko przerobiłam wykorzystując:
  • farby akrylowe
  • papier ryżowy w kolorze wiśniowym
  • specjalny klej do decoupage
  • rysunek zdobiący wieczko, wycięty z czasopisma
  • kawałek czarnej koronki
  • kawałek czarnej ozdobnej taśmy wykończeniowej
  • lakier błyszczący w sprayu

Wykonanie:

  1. oczyściłam i odtłuściłam pudełko, myjąc je wodą z zwykłym płynem do naczyń i od razu dokładnie wycierając, aby nie pojawiła się rdza
  2. zaznaczyłam na wieczku obszar, jaki miał zostać pokryty obrazkiem
  3. mieszając na palecie (znakomicie sprawdza się w tej roli styropianowa tacka np. po pierogach) farby akrylowe, dobrałam odcień maksymalnie zbliżony do oryginalnego wiśniowego koloru pudełka
  4. tą farbą pokryłam złote napisy oraz pozostałe ozdobne elementy na pudełku, pomijając obszar na wieczku przeznaczonego na zakrycie obrazkiem. Miejsca pokryte farbą stały się bardziej matowe niż reszta pudełka, ale nie ma to wpływu na efekt końcowy
  5. po wyschnięciu, okleiłam pudełko papierem ryżowym, wykorzystując specjalny klej do decoupage. Nie oklejałam zaznaczonego wcześniej obszaru na wieczku
  6. po wyschnięciu, przycięłam przygotowany obrazek do pożądanego kształtu i przykleiłam go na wieczku
  7. przycięłam na odpowiednią długość taśmę ozdobną i przykleiłam ją wokół obrazka na wieczku
  8. przycięłam odpowiedni kawałek czarnej koronki i przykleiłam wokół boków pudełka
  9. całość kilkakrotnie polakierowałam.

 

Ważne!

  • wykorzystując do decoupage obrazki wycięte z czasopism i ogólnie cienki papier gazetowy trzeba pamiętać, że podczas przyklejania ma on tendencję do marszczenia się. Po wyschnięciu wraca do pierwotnej formy. W związku z tym klej należy nakładać możliwie cienką warstwą i uważać, aby nie naciągać papieru.
  • każdy kolejny etap należy rozpoczynać dopiero wówczas, gdy poprzednia warstwa dokładnie wyschła. Dotyczy to również lakierowania - kolejną warstwę lakieru nakładamy dopiero po wyschnięciu poprzedniej.

2 komentarze: